یک فروشگاه اینترنتی خوب چطور می‌فروشد؟

بررسی اهمیت تولید محتوا برای فروشگاه های اینترنتی

دهه شصت و هفتاد است، مراکز خرید شلوغ و خریداران با صبوری مشغول گشت و گذار در بازارها هستند. طبل زمان می زند و ما… به دوران حال رسیدیم! بله حالا دهه بازارها و فروشگاه اینترنتی است. در دنیا امروز افراد در هر زمان و مکانی به فروشگاه های اینترنتی مراجعه می کنند تا با سرعتی که دنیا نور و تکنولوژی به آنها داده است به خریدی مطمئن بپردازند. پس مطالبات آنها و پاسخ به آن دغدغه های یک فروشگاه اینترنتی خوب است.

برای ادامه ی راه می توانید با ما تماس بگیرید!
2222 2222 021

فروشگاه اینترنتی در لاین سرعت اتوبان!

دنبال خرید یک کفش وارد سایت می‌شوید. سایت به کندی بالا می‌آید. یا آن را می‌بندید یا منتظر می‌مانید تا تصاویر کفش‌ها بالا بیاید. با خودتان فکر می‌کنید اصلا چرا اینترنتی خرید می‌کنم؟ فقط برای سرعت بالا و بیرون نرفتن در روزهای کرونایی. پس چرا این سایت بالا نمی‌آید. کلا از خرید منصرف می‌شوی.

در اینترتت دنبال حوله‌ی حمام می‌گردی. وارد سایت دیگری می‌شوی، سرعت عالی است. اما صفحه پر است از حوله‌های رنگارنگ که معلوم نیست کدام چه کاربردی دارد. هیچ دسته‌بندی ای وجود ندارد. پس از چند کلیک عصبی می‌شوی، این سایت راه هم می‌بندی و قید خرید حوله را از این فروشگاه می‌زنی.

فردای آن روز دوستت لینک یک فروشگاه اینترنتی دیگر را برایت می‌فرستد. می‌گوید کارشان درست است.

دو تا کلیک، یک دکمه و بنگ! خریدتانجام شد. هم سرعت بالا بود هم کالاها دسته بندی شده بودند و وقتی حوله حمام را جستجو می‌کردی برایت حوله کودک یا حوله ساحلی نمی‌آورد.

اینکه خیال کنیم یک فروشگاه اینترنتی زده‌ایم و فروشمان بالا می‌رود چون مردم دیگر همه به خرید اینترنتی علاقه‌مندند فکر اشتباهی است. اتفاقا کاربران اینترنت برای تحقیقدر زمینه کالای مورد نیازخود و پیدا کردن فروشگاه اینترنتی مورد علاقه‌شانوقت زیادی صرف می کنند.

یکی از مهم ترین نیازهای مشتریان سرعت بالااست.یک فروشگاه اینترنتی باید سرعت بالایی داشته باشد و مخاطبان باید به راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر بروند و اطلاعات و عکس ها باید سریع در اختیار آنها قرار بگیرد.

با اینکه سرعت اهمیت زیادی دارد اما درست مثل یک فروشگاه واقعی مشتری نباید در فروشگاه اینترنتی گم بشود.  اطلاعات و کالاهای یک فروشگاه اینترنتی ممکن است بسیار زیاد باشد و این مخاطب را خسته می کند. یک فروشگاه اینترنتی خوب امکان دسته بندی کالا را دارد و به بهترین شکل و در راستای پاسخ به جستجوهای یک مخاطب عمل می‌کند. جستجوی کالا با عناوین و پسوندو پیشوند در فروشگاه اینترنتی برای مردم امکان پذیراست. به همین دلیل داده ها و محتوای نوشتاری سایت نیز هدفمند و دقیق است، مانند اتوبانی که لاین بندی، خروجی و ورودی های دقیقی دارد.

اگر سایت آمازون را دیده باشید متوجه می‌شوید که چگونه یک فروشگاه خوب می‌توانددنیای تجارت را تسخیر کند. یکی از خصوصیات این سایت سرعت بالا و دسته‌بندی های جذاب و راحت برای مشتری است. به قول جف بزوس اگر بتوانیم تمرکز خودمان را بر مشتری و تمرکز رقبا را بر خودمان نگه داریم موفق هستیم و این دقیقا کاری است که آمازون می‌کند. احترام به نیاز مشتری در همه زمینه ها بخصوص سرعت و دسته‌بندی های خوب.

تصاویر سخن گو!

وارد یک مغازه فروش وسایل کوهنوردی می شوید. قصد شما خرید یک کوله قرمز رنگ و زیبای کوهنوردی یا طبیعت گردی است. صدها کوله با تم های مختلف رنگ قرمز وجود دارد. آنها را از نزدیک می بینید و لمس می کنید تا سرانجام کالای مورد پسند خود را بیابید. در دنیای دیجیتال افراد به محتوای نوشتاری، عکس و فیلم های موجود در سایت ها محدود هستند. توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد. مشتریان فضای دیجیتال امکان دیدن و لمس کالا را در حین خرید ندارند.

اینکه یک عکس بی‌کیفیت از محصولتان در سایت بگذارید و یک متن بی‌معنی هم کنارش قرار دهید مثل این است که در فروشگاه واقعی مغازه تان که ویترین زیبا دارد را بدون گذاشتن کالایی در ویترین و نشان دادن برندتان رها کنید.  تازه ماجرا از این هم پیچیده تر است. دنیای دیجیتال یک فضای دو بعدی است و کالاها تنها با عکس، فیلم و نوشته ها معرفی می شوند. پس اهمیت نوشته ها، عکس های با کیفیت و فیلم هایی که به طور جامع و کوتاه کالا را معرفی می کنند، دو چندان است. در واقع فروشگاهی برنده استکه فضای دیجیتالش را به زیبایی دنیای واقعی کالاها با تصاویر به مشتری معرفی کند.

امروزه برندهای معروفی مثل رالفلورن، تام فورد و بسیاری از دیگر برندها، گردش‌های مجازی را در وبسایت خود دارند که خریدار می‌تواند خود را در فضای فروشگاه حس کند تا هر چه بیشتر حس خرید در او ایجاد شود.

ببخشید جناب فروشنده! یک لحظه وقت دارید؟

همانطور که  گفته شد کالای شما تنها از طریق نوشته ها و تصاویر معرفی می شود. امکان رودر رویی و گفت و گوی حضوری میان خریدار و فروشنده وجود ندارد. از طرفی افراد مصرف کننده یا خریدار یک کالا گاهی با کوله باری از سوالات به سایت ها و دنیای دیجیتال مراجعه می کنند. برای مثال خریدار یک اسباب بازی کودک را در نظر بگیرید. مادر یا پدر خریدار احتمالا غیر از زیبایی و جذابیت اسباب بازی مایلند تا بدانند که آیا این اسباب بازی برای کودک آنها امن است؟ همین مساله سبب سلسله پرسش های از جنس کالا تا رنگ و بوی و ابعاد کالا می شود.

فروشنده‌ای در این بازار برنده است که همچون یک دایره المعارف به دقت کالا را معرفی کند و پیش از آن نیز سوالات احتمالی خریداران را نیز بررسی و دسته بندی کرده باشد، نه تنها از خصوصیات محصول بگوید، بلکه از فواید آن برای افراد بنویسد و حس خوب خرید این کالا را برای آنها ایجاد کند. فکر کنید مادری که بداند لذت بازی با لگو برای کودکش چقدر است یا لگو چه تاثیری بر هوش فرزند دارد چطور برای فرزندش لگومی‌خرد تا مادری که فقط به این فکر کند که باید برای بچه یک اسباب بازی بخرد.

در کنار همه این موارد شما حتما باید در صفحه خود راه ارتباطی آنلاینی برای ارتباط و پاسخگویی سریع به خریداران ایجاد کنید. چرا که هر انسانی منحصر به فرد است و امکان ایجاد سوالات متفاوت با توجه به تجربه افراد نیز وجود دارد. این را هم به یاد داشته باشید که آمار نشان می دهد که حدود ۹۵ درصد خریداران اینترنتی مطالبی با عنوان مرور محصول و بررسی و معرفی کالا را می خوانند.

واژگان، بازیگران نقش اول فروشگاه‌ اینترنتی

شاید شنیده باشید که همچنان ادبیات در دنیای ما انسان ها از سینما و تلویزیون تاثیر گذارتر است. ممکن است عجیب به نظر آید اما هنوز در دنیای پر زرق و برق سینماها و شرکت های بزرگ تولید محصولات تصویری،آنچه انقلاب ایجاد می کند، چند خط نوشته‌ی یک مقاله است!

وقتی یک کارگردان در هالیوود قرار است فیلم جذابی که مدنظر دارد را به تهیه کنندگان بفروشد، باید کل ایده را در یک بیانیه‌ کوتاه یکی دو جمله ای ارائه کند. این یعنی قدرت واژگان همچنان بالاست! اگر تصاویر مانند آینه عمل می کنند، واژگان و محتوای نوشتاری تخیل مخاطبان را فعال می کند و تخیلی که به طور فردی تجربه شود تاثیر آن به مراتب بیشتر است. اگر دقت کرده باشید نیز تا اینجا یک مطلب در همه پاراگراف ها چندین بار تکرار شد و آننوشته و محتواست! هرگز واژگان را دست کم نگیرد. آنها می توانند معجزه کنند. واژه ها حتی قدرت تصویر سازی و انتقال حواس را دارند. اگر مشتری شما نمی تواند محصولی را لمس کند،  با یک محتوای زیبا و توصیفی درست، می تواند کالا را در کنار خود حس کند. با هیچ تصویری نمی توانید زبری، نرمی یا راحتی یک کالا را به خوبی این جمله : “این پتو مانند آغوش مادر گرم و لطیف است” منتقل کنید. یا مثلا ساندویچ بیکن مخصوص باماهاس و لایه های متنوع و زیبایآن را به تابلوی نقاشی به نام بیکن مخصوص باماهاس نسبت دهید.

ویترین هایی از واژگان

همچنین شما به کمک نوشته هاست که می توانید به مخاطبان بگویید چرا یک کالا می تواند نیاز آنها را پاسخ دهد. به کمک ادبیات نوشتاری می توانید برای مخاطب خود توضیح دهید که کاغذ دیواری مناسب فضای چون آشپزخانه باید متفاوت از کاغذ دیواری اتاق خواب باشد. در واقع اهمیت معرفی تک تکمحصولات و مواد موجود در یک فروشگاه به کمک واژگان امکان پذیر است. شما به کمک محتوا و نوشته های سایت خود کالاها را معرفی می کنید و به اهمیت محصولات می پردازید. محتوای نوشتاری شما باید پاسخ دهد:  این کالا چه محصولی است؟ چه تفاوت یا ویژگی های نسبت به کالاهای مشابه خود دارد؟ چرا مخاطب باید برای آن هزینه کند؟ تنوع موجود در میان کالاهای مشابه چقدر است؟ و مهم تر از همه مشتری پس از خرید آن چه حس متفاوتی در زندگی خواهد داشت.

لحن صدای برند، هویت فروشگاه‌شما

در کنار مطالبی که از محتوای نوشتاری گفته شد به یاد داشته باشید، داده و نوشته های موجود در یک سایت به نوعی شناسنامه و معرفی کننده آن سایت هستند.گاهی نوشته های یک سایت اینترنتی دقیقا مانند مجلات کاغذی فعال در یک حوزه از زبان و سبک خاصی پیروی میکنند. مطالب یک سایت می تواند خشک و جدی و مطالب سایت دیگر می توانند دوستانه تر یا حتی چاشنی طنز داشته باشند. هویت فروشگاه اینترنتی شما با نوشته ها و محتوای شما گره خورده است. در حقیقت شما با محتوای خود در دنیای اینترنت دیده و شناخته می شوید. شما با محتوامی توانید با مخاطب خود بخندید، حرف بزنید و حتی مانند یک مجله کودکان به زبان خردسالان گفت و گو داشته باشید. لحن برند شما هویت فروشگاه‌ شما را آشکار می‌کند و شما با برندسازی محتوایی می‌توانید کاری کنید که تصویرتان در ذهن مشتری همیشگی شود.

لحن صدای برند، هویت فروشگاه‌شما

عصر جمعه است و بیشتر فروشگاه ها تعطیل هستند. کاربری مشتاق است تا کتابی را که پیش از این برای خرید آن برنامه ریزی کرده است از طریق فروشگاه اینترنتی سفارش بدهد. او روی کاناپه راحت خود دراز کشیده و با موبایل از فروشگاه کتاب قصد خرید دارد. اما! یک لحظه صبر کنید فروشگاه اینترنتی کتاب او با فضای موبایل تطبیق ندارد. تحقیقات نشان می دهد که تا سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به نیمی از خریداران اینترنتی به کمک تلفن همراه خود به خرید اقدام کرده اند. با توجه به حمل و نقل آسان تلفن همراه و شرایط دنیای جدید پس از کرونا، می توان حدس زد که این یک روند بسیار رشد کرده است. این امر نشان می دهد که تطبیق یک سایت با فضای تلفن همراه چقدر اهمیت دارد. در واقع اگر فروشگاه اینترنتی تنها خود را با فضای دسکتاپ تطبیق دهد، احتمالا نیمی از مخاطبان را از دست می دهد. هیچ فروشگاه اینترنتی نمی خواهد نسبت به نیمی از مخاطبان خود بی توجه باشد. و هیچ مخاطبی هم علاقمند نیست تا در حین اقدام به خرید یک کالا و گذر از سایت های متنوع ناگهان با سایتی مواجه شود که در صفحات گوشی موبایل او نگنجد!

مشتری رضایتمند باز می‌گردد

یکی از دغدغه های فروشگاه های اینترنتی و حتی غیر اینترنتی رضایت، اطمینان و در نتیجه بازگشت دوباره مشتریان است. همین سه واژه ساده پیچیدگی های امر تجارت و مشتری مداری را تا حدودی بازگو می کنند. فروشگاه اینترنتی شما باید هر آنچه نیاز و سبب آسایش یک مشتری است را فراهم کند. در کنار فضای جذاب، نوشته ها و عکس های با کیفیت باید امنیت مخاطبان حفظ شود. فضای دیجیتال هم جیب بر یا دزدان موتور سوار خود را دارد. در دنیایی اینترنت برای جلب اطمینان مخاطبان سایت، باید آنها را از ایمنی فضای خود مطمئن کنید. همانطور که پدر و مادری قبل از خرید یک برند تولید کننده شکلات برای فرزند خود به دنبال مهر استاندارد و نمادهای تایید شده از سمت نهادهای مسئول هستند، در دنیای دیجیتال هم آنها در جستجوی  نماد و تاییدیه هایی هستند که نشان دهنده فعالیت دارای مجوز شماست. پس در صورت بروز مشکل و رد و انتقال اشتباه پول خریداران می توانند به پشتبانی سایت شما اتکاء کنند.

راه دیگر جلب رضایت، مخصوصا در فروشگاه اینترنتی، درگاه و روش های مختلف پرداخت است. ما نمی دانیم که خریداران تحت چه شرایطی در حال خرید هستند اما می توانیم امکان پرداخت متنوع را در صورت محدود بودن شرایط برای آنها فراهم کنیم. و مساله بعدی که باز به سرعت بالای زندگی امروز ما باز می گردد کوتاه بودن مراحل ثبت در خواست، تحویل سریع و به موقع کالا با امکان پی گیری بعد از سفارش برای مشتریان است. یادمان نرود که دغدغه فروشگاه اینترنتی زمانی تمام می شود که کالا سالم به دست مشتری برسد.

فروشگاه کالاهای پزشکی، ورزشی، زینتی تا سیسمونی همگی باید مانند بازارهای بزرگ و سنتی در ارتباط با مردم و مخاطبان باشند. امروز این ارتباط سالم و موثر از طریق فضای دیجیتال و به طبع فروشگاه اینترنتی پر بازده ممکن است. اگر شما هم آماده این ارتباط هستید، پس سریعتر دست به کار شوید و فروشگاه خود را برای مشتریان آماده کنید.

ما در راه‌برد در ایجاد محتوای چنین فروشگاهی همراه شما هستیم.

    پاسخ دهید

    پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند.*