چگونه توضیح محصولی متناسب با سئو بنویسیم؟

«این توضیح محصول عالی‌ است. دیگر بهتر از این امکان نداره بشه نوشت!»

احتمالا شما هم پس از نوشتن توضیح محصول برای یک سایت،‌ این جملات را با خود گفته‌اید، اما پس از سپری‌شدن مدت زمان مورد نظر،‌ آن صفحهٔ محصول در نتایج برتر گوگل به نمایش در نیامده و در واقع متن شما اثربخشی لازم را نداشته، کارفرما از نتیجهٔ کار راضی نبوده و بدتر از همه، زحمات شما بی‌نتیجه مانده است.

چرا اینطور شده است؟

پاسخ این سوال را باید در میزان متناسب بودن متن نوشته شده با اصول سئو جست‌وجو کرد. نوشتن توضیح محصول متناسب با سئو، در صورتی که پیش از آن نیازها و خواستهٔ کاربر را به درستی درک کرده باشید، باعث می‌شود موتورهای جست‌وجو نیز شما را در اولویت قرارداده و به کاربران مدنظر معرفی کنند.

پاسخ به یک پرسش: چرا باید توضیحات محصول را بر اساس اصول سئو بنویسیم؟

فرض کنید شما بهترین کیف چرم را با بهترین بسته‌بندی در فروشگاه خود دارید. حال اگر آن کیف را در ویترین فروشگاه خود قرار ندهید چگونه مشتریان متوجه محصول شوند؟ یا اگر مکان فروشگاه شما خوب نباشد و مشتری از آن سمت رد نشود، اصلا چگونه آن کیف را ببیند که بخواهد بخرد؟
در فضای آنلاین،‌ شما با نوشتن توضیحات محصول متناسب با سئو، تلاش می‌کنید تا این موانع را بردارید؛ یعنی به گوگل بفهمانید که شما این محصول را دارید و گوگل هم آن را به کاربر جست‌وجوکنندهٔ محصول نمایش دهد .
همواره توجه داشته باشید الگوریتم‌های گوگل دستِ اول بودن، متمایزبودن و مرتبط‌بودن متن را ملاک قرار می‌دهند. در ادامه برای نوشتن توضیحات محصول سئوشده هشت پیشنهاد داریم:

۱- ویژگی‌های کلیدی را برجسته کنید
رقابت در دنیای تجارت الکترونیک – به ویژه بین فروشگاه‌های آنلاین – امروزه بیش از هر زمان دیگری است. شما ممکن است عملکردها و کاربردهای زیادی برای یک محصول به مصرف‌کنندگان ارائه کنید اما بدون برجسته‌کردن ویژگی‌های کلیدی، شانس خرید محصول توسط بازدیدکننده پایین می‌آید.
مشتریان در فضای آنلاین همیشه عجله دارند و می‌خواهند برای خرید هر چه زودتر به نتیجه برسند. پس این هنر شما است که در توضیحات محصول، ویژگی‌های کلیدی را به گونه‌ای نمایش دهید که توجه مخاطبان را جلب کند.
پیشنهاد ما این است که ویژگی‌های کلیدی را در یک فهرست (فهرست گلوله ای) در دلِ «توضیحات محصول» بنویسید.

برجسته‌کردن ویژگی‌های کلیدی در توضیح محصول هدفون – منبع: سایت iranheadphone.com

۲- درک درست و کاملی از محصول داشته باشید
اجازه دهید برای این مورد مثالی بزنیم:
فرض کنید شما می‌خواهید راجع به یک تلویزیون توضیح محصول بنویسید. برای درک سرد و گرم بودن رنگ تصاویر تلویزیون، کیفیت‌ صدای تلویزیون، کیفیت نمایش جزئیات در صفحه نمایش و مواردی از این دست، بهترین کار این است که به یک نمایشگاه-فروشگاهی که تلویزیون در آنجا روشن است بروید و محصول را بررسی کنید.
درست است که بیشتر اطلاعات فنی در دفترچهٔ راهنما یا سایت برند قابل مطالعه هستند،‌ اما مشاهدهٔ محصول از نزدیک به راحتی شما را یک پله در نویسندگی برای محصول بالاتر می‌برد.
به عنوان نویسنده باید محصول را همه جانبه درک کرده و برایتان ملموس باشد، تا بتوانید یک محصول بنویسید. تنها با شناخت محصول و نوع کاربرد آن می‌توانید توضیح محصولی بنویسید که در آن کاربر را به مشتری سرنخ و در نهایت مصرف کنندهٔ نهایی تبدیل کنید.
اگر درک درستی از محصول و ویژگی‌های آن نداشته باشید، ممکن است توضیح محصولی که می‌نویسید بسیار عمومی باشد و نتوانید در آن ویژگی‌های منجر به فروش را روشن بیان کنید .
چند پیشنهاد برای این‌که به درک درستی از محصول برسید و بتوانید آن را به مخاطب ارائه کنید:
● هدف از تولید محصول و نوع استفاده از محصول را بدانید.
● در صورت امکان و دسترسی به یک نمونه محصول، نحوهٔ چگونه کارکردن با آن را تست کنید.
● نقاط ضعف و قوت محصول را بررسی کنید.
● از تولیدکننده یا عرضه‌کننده جزئیات فنی محصول را بپرسید.
● خودتان راجع به محصول از منابع مختلف تحقیق کنید.

نمونه‌ای از درک کامل برای نوشتن توضیح محصول تلویزیون – منبع: salambaaba.com

۳- مخاطب هدف را تعریف کنید

هر محصول مخاطب هدف خاص خودش را دارد، اما آن چیزی که مهم است این است که شما چقدر سریع این مخاطبان را تشخیص داده و هدف قرار می‌دهید تا تبدیل به مصرف‌کنندهٔ نهایی شوند.
یک پرسونای مخاطب برای هر محصول تعریف کنید.
جنسیت، سن، وضعیت درآمدی، عادت‌های رفتاری و مواردی از این دست را مشخص کنید و از این پرسونا به عنوان مرجع استفاده کنید تا هر زمان نیاز بود به آن ارجاع دهید.
همواره این رو به یاد داشته باشید که «همهٔ محصولات برای همهٔ افراد مناسب نیستند».
به عنوان مثال به‌جای اینکه بنویسید: «این تبلت برای جوانان مناسب است»، بهتر است بنویسید «اگر اهل دنیای فیلم و سریال هستید و به یک تبلت برای دیدن فیلم و سریال در سفرها نیازمندید، این تبلت با شارژدهی عالی و کیفیت تصویر بالا خیال شما را راحت می‌کند.»
مطمئنا عبارت دوم بیشتر باعث جذب مخاطب خواهد شد.

۴- با زبانی ساده بنویسید

اینکه چگونه بنویسید تا حد زیادی به مخاطب هدف شما بستگی دارد اما چیزی که واضح است وقتی در فضای وب «توضیح محصول» می‌نویسیم معمولاً برای مخاطب عام است و باید ساده نویسی کنیم. (به‌جز محصولات بسیار تخصصی)
به هیچ وقت لغاتی که مشتری با آنها آشنا نیست استفاده نکنید؛ چرا که به راحتی صفحهٔ سایت شما را می‌بندد.
مخاطب را با ساده ترین عبارات جذب کنید.
همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، زمانهْ زمانهٔ سرعت است و حتماً شما هم دیده‌اید که افراد چقدر سریع با موبایل، تبلت و لپ‌تاپ خود کار می‌کنند؛ بنابراین دیگر کسی حوصله ندارد وقت اضافی برای درکِ لغت در یک سایت اختصاص دهد!

۵- آموزنده باشید

با گذر زمان و تغییر در الگوریتم‌های گوگل، امروزه موتورهای جستجو سعی می‌کنند بیش از آنکه فریبنده به نظر بیایند، آموزنده باشند.
عبارت‌هایی مانند «پرفروش‌ترین»، «تنهاترین»، «پرتقاضاترین» و… دیگر آن قدرها جواب‌گو نیست و تازه ممکن است به برند شما آسیب بزند. سعی کنید به کاربر اطلاعات ارزشمند، مفید و کاربردی بدهید و آگاهی‌بخشی داشته باشید.

نمونه‌ای از آموزنده‌بودن در توضیح محصول خرما – منبع: keshmoon.com


۶- توضیح محصولی متمایز و منحصربه‌فرد بنویسید
منحصربه‌فردبودن صفحهٔ محصول، اِلِمان اساسی در سئوی «توضیحاتِ محصولات» است.
با تغییرات و به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل، دیگر امکان این نیست که توضیحات محصول را از سایت‌های دیگر کپی کنید. در حال حاضر موتورهای جستجو اعتبار را به متن اصلی (متن اورجینال) می‌دهند و کپی‌کردنِ حتی یک قسمت کوتاه ممکن است باعث جریمه‌شدن و از دست رفتن رتبهٔ سایت در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو (SERP) شود. همواره به یاد داشته باشید توضیحات محصول نباید طولانی باشد.
راهکارهایی برای نوشتن متن منحصربه‌فرد:
● یک ساختار محتوای مشخص که در همهٔ صفحات رعایت شود برای توضیحات محصول انتخاب کنید.
● همیشه با ویژگی‌های کلیدی محصول شروع کنید.
● با مثال های عملی کاربردها و قابلیت‌های محصول را نشان دهید.
● برای خریدار بنویسید، نه برای ربات‌های موتورهای جستجو!

۷- استفاده ی استراتژیک از کلمات کلیدی
استفادهٔ بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحات توضیح محصول با توجه به اینکه توضیحات محصول معمولا متن های طولانی نیستند به سئو ضربه خواهد زد. نباید متن را با کلمات کلیدی فرش کنید، این کار نه به مذاق مخاطب خوش می‌آید و نه به مذاق گوگل!
چند پیشنهاد برای استفاده از کلمات کلیدی در توضیح محصول:
● از به کاربردن بیش از اندازه و غیرمنطقی کلمات کلیدی دوری کنید. (جلوگیری از کیورد استافینگ)
● از LSIها استفاده کنید. ( کلمات مرتبط،‌ هم گروه، هم معنی و …)
● کلمات کلیدی را در تیتر، زیرتیترها و بدنهٔ‌ا اصلی متن استفاده کنید.
● برای متن جایگزین تصاویر (ALT Images) و توضیحات آن‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.
● متن را برای موتورهای جستجو ننویسید، برای خریدار بنویسید!
● سعی کنید در ابتدا یک متن آگاهی‌دهنده با اطلاعات ارزشمند بنویسید و سپس بهینه‌سازی برای سئو را شروع کنید.

نمونه‌ای از استفادهٔ زیاد از کلمهٔ کلیدی سامسونگ در توضیح محصول موبایل – منبع: digikala.com

۸- بخش سوالات متداول (FAQ) طراحی کنید.
همواره برای هر محصول، سوالاتی راجع به نحوهٔ عملکرد یا مقایسه با محصولات مشابه وجود دارد. سعی کنید بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، سوالات را مشخص و دسته‌بندی کنید و در قسمتِ «سوالات متداول» به آن‌ها پاسخ دهید.
با گذر زمان و گرفتن بازخورد از کاربران و خریداران،‌ باید بخش سوالات متداول را به‌روز‌رسانی کنید.
سعی کنید در این قسمت به سوالات تخصصی‌تر و ابهاماتی که ممکن است برای خریدار هنگام خرید به وجود بیاید پاسخ دهید و از طرح سوالات واضح‌ (مانند سوال راجع به رنگ محصول) بپرهیزید.

جمع بندی

برای جمع بندی می‌توان گفت، آن چیزی که مهم است بدانید این است که نوشتن توضیحات محصول تنها با یک روش و با یک‌بار نوشتن تمام نمی‌شود، بلکه باید با گرفتن بازخورد از مخاطبان خود، بررسی رقبای هم‌ردهٔ خود و آزمون و خطا به این نتیجه برسید که کدام روش نوشتن برای سایت و مخاطبان شما مناسب‌تر است. همچنین به عنوان یک نویسنده حواستان باشد که متن خود را به نحوی تغییر ندهید که به هویت و شخصیت برند آسیبی بزند.

    پاسخ دهید

    پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند.*

    لطفا جای خالی را پر نمایید. *